Samochód, który sam sobą kieruje

images (1)W nowoczesnym samochodzie standardem jest stosowanie licznych mechanizmów podwyższających tak zwane czynne bezpieczeństwo jazdy. Do podstawowych należą: ABS – zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania, ASR – system kontroli trakcji pozwalający uniknąć nadmiernego poślizgu kół podczas przyspieszania, oraz ESP – czyli mechanizm, dzięki któremu możemy uniknąć “wypadnięcia” z zakrętu. To ostatnie rozwiązanie coraz częściej wspomagane jest przez jeszcze inną technologię, zwaną DSR, czyli Dynamic Steering Response. Chodzi tu o nowoczesny system elektroniczny, który wykorzystując podawane w sposób ciągły informacje z systemów ABS, ASR i ESP potrafi w razie potrzeby – sytuacji kryzysowej – dokonać drobnych korekt w ruchach kierownicą. Można pokusić się o stwierdzenie, że dzięki DSR samochód czasem niemal “sam się prowadzi”. Założeniem systemu DSR jest jednak reakcja na działanie pozostałych systemów – z których czerpie informacje.

Dzięki stosowaniu ESP zwiększa się wprawdzie czynne bezpieczeństwo jazdy, ale za to zwiększa się również droga hamowania, co – paradoksalnie – prowadzi znów do zwiększenia zagrożenia na drodze. Dzięki temu, że DSR w pewnym sensie wspomaga działania kierowcy poprzez odpowiednie “kontrowanie” nad- lub podsterowności przy pomocy drobnych ruchów kierownicą, jest on w stanie znacząco skrócić wydłużoną przez ESP drogę hamowania, jednocześnie nie tracąc nic na bezpieczeństwie jazdy i wydajności pozostałych systemów.

Leave a Reply